Hvilken betydning har etnisitet og religion for elevene i norsk videregående skole? Hvilken betydning har det for gruppedannelser i skolen? Hvordan påvirker dette læringsmiljøet? Hva er det å være norsk og hva vil det si å være en utlending? Hvilken forskjell har det å si om en skole er elevenes nærskole eller om de har kommet dit fordi de ikke hadde bedre karakterer? Dette er bare noen av spørsmålene som jeg snakker med Ingunn Marie Eriksen om i dette podkastintervjuet. Det er dessverre en litt skjemmende lyd i filen, det beklager jeg, men den klarte jeg ikke å få vekk. Ta kontakt med meg på epost om du kan hjelpe meg.
Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden på Spotify
Interessante lenker relatert til episoden:
Ingunn Marie Eriksen hos OsloMet
Ingunn Marie Eriksen på Twitter
Bok: De andres skole
Bok: Elevenes psykososiale miljø
Utdanningsforskning: Det tenner en gnist. Evaluering av valgfagene på ungdomstrinnet.
Utdanningsforskning: Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø – Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker
Utdanningsforskning: Felles fokus – En studie av skolemiljøprogrammer i norsk skole
NRK: – Vi kan ikke nok om guttas kroppspress
Vårt Land: Skader seg i livskrise
KK: Derfor kan tenåringer ha en tendens til å være sure
Nettavisen: Forsker til foreldre og lærere: – Gi tenåringer tillatelse til å koble ut
Bergens Tidende: Skolene skroter karakterer
Mitt intervju med Peder Haug
Mitt intervju med Roar Ulvestad
Mitt intervju med Nyskolen
Mitt intervju med Mette Bøe Lyngstad
Mitt intervju med Vibeke Solbue
Mitt intervju med Baste Bruarøy
Mitt intervju med Harriet Bjerrum Nielsen
Mitt intervju med Arne Osland
Mitt intervju med Henrik Asheim
Mitt intervju med Kjell Ove Hauge
Mitt intervju med Agathe Waage
Mitt intervju med Tjalve Madsen
Mitt intervju med Christian Beck
Mitt intervju med Svein Sjøberg
Mitt intervju med Helga Bjørke Harnes
Mitt intervju med Simon Malkenes
Mitt intervju med Hedda Eia Vestad
Mitt intervju med Tone Tellevik Dahl
Mitt intervju med Karl Øyvind Jordell
Mitt intervju med Steffen Handal
Mitt intervju med Hilde Traavik
Mitt intervju med Ingvild Vikingsen Skogestad
Mitt intervju med Arne Klvye
Mitt intervju med Per Ødegaard
Mitt intervju med Astrid Lenvik
Mitt intervju med Terje Pedersen
Mitt intervju med Marta Straume
Mitt intervju med Erik Aarebrot
Mitt intervju med Gunnar Østgaard
Mitt intervju med Lilli Brenne Røv
Mitt intervju med Halvor Thengs
Mitt intervju med Mari-Kristine Morberg og Sunniva Schultze-Florey
Mitt andre intervju med Agathe Waage
Mitt intervju med Bjarte Furnes
Mitt intervju med Kristin Whitehouse
Mitt intervju med Kristoffer Chelsom Vogt
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
23 kommentarer om “LL-105: Ingunn Marie Eriksen og de andres skole”