LL-75: Matematikkeksamen og den skjulte læreplanen

Matematikkfaget har i liten grad blitt endret de siste 50 til 100 årene sier Per Ødegaard. Han er pensjonert lektor, lærerutdanner, og matematikkfagforkjemper gjennom et langt liv. Han er opptatt av hvordan faget har blitt utviklet og hva det må bli. Vi snakker også om hvordan eksamen, den skjulte læreplanen, styrer hva og hvordan elevene lærer matematikk i praksis i skolen.

Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden på Spotify


Interessante lenker relatert til episoden:

Bok: Kan vi dele tall slik vi deler epler

Rapport: Matematikk for alle, men alle behøver ikke å kunne alt

Bergens Tidende: Elevenes kreativitet blir ikke utfordret

Bergens Tidende: Meningsløst oppgavetyrrani

ABC Nyheter: Vil gjøre matematikkfaget forståelig

Mitt intervju med Peder Haug

Mitt intervju med Roar Ulvestad

Mitt intervju med Nyskolen

Mitt intervju med Mette Bøe Lyngstad

Mitt intervju med Vibeke Solbue

Mitt intervju med Baste Bruarøy

Mitt intervju med Harriet Bjerrum Nielsen

Mitt intervju med Arne Osland

Mitt intervju med Henrik Asheim

Mitt intervju med Kjell Ove Hauge

Mitt intervju med Agathe Waage

Mitt intervju med Tjalve Madsen

Mitt intervju med Christian Beck

Mitt intervju med Svein Sjøberg

Mitt intervju med Helga Bjørke Harnes

Mitt intervju med Simon Malkenes

Mitt intervju med Hedda Eia Vestad

Mitt intervju med Tone Tellevik Dahl

Mitt intervju med Karl Øyvind Jordell

Mitt intervju med Steffen Handal

Mitt intervju med Hilde Traavik

Mitt intervju med Ingvild Vikingsen Skogestad

Mitt intervju med Arne Klvye

Eksamensoppgave om forurensning
Rapporten “Matematikk for alle, men alle behøver ikke å kunne alt”
Per Ødegaards bok: “Kan vi dele tall slik vi deler epler”.

18 kommentarer om “LL-75: Matematikkeksamen og den skjulte læreplanen”

Legg igjen en kommentar