Jeg snakker med lærerutdanner Tjalve Madsen fra Høgskulen på Vestlandet. Det går i 6-årsreformen, de praktiske og estetiske fagene, dybdelæring, mestring, frafall, og fargespillpedagogikk. Vi kommer inn på skolen vi har, kompetansebegrepet, lærertetthet, Hattie, og mer.
Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden på Spotify
Interessante lenker relatert til episoden:
Tjalve Madsen på Høgskulen på Vestlandet
Ludvigsenutvalgets rapport: NOU2015:8
Nåværende generell del av læreplanen
Høringsforslag ny generell del av læreplanen
Regjeringens blogg for ny generell del av læreplanen
Aftenposten: Fremtidens skole må ha mer dybdekunnskap og mindre overflatelæring
Lærerbloggen: Fra Dannelse til “Læringstrykk”?
Bergens Tidende: Oppskriften på Fargespill
Utdanningsnytt: Lærerutdanningsleder har stor tro på profesjonsetisk råd
Bergens Tidende: Pedagogisk medisin med bivirkninger
Bergens Tidende: Mobbing er med i utdanningen
Bergens Tidende: Det norske skolekuppet
Youtube: Lærende Nettverk – IKT implementering – Den sosiale dimensjon
Youtube: Education for Democracy HiB/BUC
Youtube: Interkulturell pedagogikk og Fargespillmetodikk ved HiB
Youtube: PEL oppstartsuken
Mitt intervju med Roar Ulvestad
Mitt intervju med Nyskolen
Mitt intervju med Mette Bøe Lyngstad
Mitt intervju med Vibeke Solbue
Mitt intervju med Baste Bruarøy
Mitt intervju med Harriet Bjerrum Nielsen
Mitt intervju med Arne Osland
Mitt intervju med Henrik Asheim
Mitt intervju med Kjell Ove Hauge
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
48 kommentarer om “LL-34: Tjalve Madsen og skolen vi behøver”