LL-50: 50 episoder og 5000 avspillinger

Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle komme til episode 50. Dette er en av de prosjektene jeg har holdt på med lengst, og selv med det i tankene planlegger jeg allerede mot episode 100. Denne lille ekstraepisoden er en liten oppsummering av de siste i 33 episodene siden forrige oppsummeringsepisode. Det var episode 16 etter at podkasten hadde rundt 1000 avspillinger. Nå runder podkasten snart 5000 avspillinger. Et passelig sted å ta en tenkepause. Episoden blir også sendt som video på Facebook.

Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden på Spotify


Episodens tekst:

Jeg var ganske ekstatisk allerede i vinter når jeg hadde passert 1000 avspillinger og 15 publiserte intervjuer på podkasten. Ikke visste jeg da at dette skulle bli enda morsommere og nå ut til enda flere. Denne uken passerte jeg 5000 avspillinger av podkastepisodene mine og dette er den femtiende episoden av podkasten. Det synes jeg er ganske stort for et hobbyprosjekt som denne podkasten faktisk er.

Foreløpig har jeg kommet frem til at selv om dette er én lærers hobbyprosjekt så er dette antagelig også Norges eneste skolepodkast. Ikke at podkasten er utelukkende dedikert til skoletemaer, men det er jo i hovedsak det som intervjuene dreier seg om eller kan relateres til. Det synes jeg det er viktig å ha med meg videre. Allikevel gir min basis i skolens “kulturfag” en mulighet til å trekke inn også andre temaer, delvis for å si noe om skolen i fremtiden og delvis som en del av et faglig innhold.

Siden sist oppsummering har det vært 29 intervjuer, 2 monologer og 2 episoder som er litt vanskeligere å definere. Dette har vært 29 spennende intervjuer, hvor jeg har lært masse. Særlig er det viktig for meg å trekke frem noen av de episodene hvor jeg tror jeg har lært mest – intervjuene som har fokusert på mer spesielle skoleslag. Enten det er intervjuet med Christian Beck i episode 38 om unschoolings- og hjemmeundervisnings-bevegelsene, intervjuet med Baste Bruarøy i episode 27 om Hyssingen produksjonsskole, med Nina Fjeldheim fra Humanistskolen i episode 44, eller intervjuet med Arne Osland fra UWC skolen i Norge. Det intervjuet finner du i episode 21.

På tross av mitt skolefokus i podkasten så har ikke alle intervjuene handlet om dette. Jeg har blant annet intervjuet den nye biskopen i Stavanger, Ivar Braut, om hans nye jobb i episode 31. Jeg har også snakket med Didrik Søderlind fra Human-Etisk Forbund om humanismen og det hellige, og med Ingrid Rosendorf Joys fra Samarbeidsrådet for Tros- og Livssynssamfunn om samarbeidet og dialogen som foregår der. Dette var i henholdsvis episode 45 og 17. For de av dere som kjenner meg så vil ikke et slikt fokus være overraskende. Om ikke annet. Religion og religionsundervisning har også fått sin plass med et faglig perspektiv. Dette finner man i intervjuet mitt med Marie von der Lippe om KRLE-faget i episode 19, om den katolske kirken med Jane Skjoldli i episode 26, og i intervjuene med mine med-pilegrimmer i episode 41.

Ellers er det viktig å fokusere på elevenes velvære, rettigheter, medvirkning og (elev)demokratiet. Før forrige oppsummering intervjuet jeg Mobbeombudet i Hordaland. Nå har jeg nettopp intervjuet hennes kollega, Elev- og Lærlingeombudet i Hordaland, Sigrid Isdal, i episode 49. Jeg har også intervjuet, den nå forrige, lederen av Elevorganisasjonen, Sylvia Lind, i episode 18, og lederen av Ungdommens bystyre i Bergen, Tora Kildehaug i episode 36. Ellers fikk jeg også muligheten til å snakke med Stian Barsnes-Simonsen om prosjektet han hadde sammen med Redd Barna i forbindelse med valget, Barnas Valg. Dette finner du i episode 35.

Skolepolitikken fått en prominent plass blant disse 29 intervjuene. Hele fire politikere har fått en mulighet til å snakke om sine partiers skolepolitikk. Henrik Asheim fra Høyre var tidlig ute med å takke ja og ble intervjuet allerede i episode 20. Nærmere valgkampen eller til ogmed midt i valgkampen fikk jeg snakke med Øyunn Stokkeland Kåset fra Miljøpartiet De Grønne, den yngste kandidaten til stortingsvalget i år, Ida Lindtveit Røse fra KrF(U), og Audun Lysbakken, partileder i SV. Dette finner du i henholdsvis episode 46, 42 og 47. Som politikknerd så er litt ekstra stas å lov til å diskutere skolepolitikk med og høre om deres visjoner direkte fra politikerne. Særlig når de får litt ekstra plass til å utfolde visjonene sine.

Seksualitetsundervisning har vært et gjennomgående tema for podkasten gjennom hele dens levetid. Det har også blitt fulgt opp i den inneværende perioden. I episode 39 snakket jeg med Marianne Støle-Nilsen som nettopp hadde levert en masteroppgave om temaet. Jeg snakket også med både Rosa Kompetanse, Sex & Samfunn, og Skeivt Arkiv om deres arbeid med å gi elever og lærere mer og bedre kunnskap om seksualitet, identitet, og variasjoner innenfor dette temaet. Du finner de spennende episodene som nummer 37, 22, og 28.

En enslig svale i podkastlandskapet mitt har vært intervjuet jeg gjorde med Leiv Marsteintredet ved Universitetet i Bergen og Universitetet i Oslo. Vi snakket om Latin-Amerika. Et tema som jeg har et varmt hjerte for, men som har fått lite oppmerksomhet, både på podkasten og i samfunnet ellers. Mindre enn det fortjener i hvert fall. Om du skulle være interessert i å høre denne episoden så finner du den som nummer 32. Den er verdt å lytte til, og det mangler mye kunnskap om Latin-Amerika der ute.

Det som har blitt det viktigste temaet i denne perioden har vært utvikling innen pedagogikk og didaktikk. Både rettet mot spesielle elevgrupper, mot skolen, og mot lærerutdanningene generelt. Her har du fått møte viktige stemmer som Svein Sjøberg som snakket om testing i skolen og utviklingen av didaktikk i episode 43, Tjalve Madsen som snakket om skolen vi behøver i episode 34, Harriet Bjerrum Nielsen som snakket om kjønn i skolen i episode 24, og rektor på Kuben Videregående skole, Kjell Ove Hauge. Han finner du i episode 23. Ellers har jeg snakket om drama i skolen og i lærerutdanningen med Mette Bøe Lyngstad, om interkulturell pedagogikk og viktigheten av det med Vibeke Solbue, begge fra Høgskolen på Vestlandet, og hva vi vet om barna med stort læringspotensial med Helga Bjørke Harnes fra NLA Høgskolen. Disse intervjuene er finner du i episode 30, 25, og 48.

Ellers hadde jeg en liten podkastsommerferie. Det vil si at jeg laget en video hvor jeg fremførte et debattinnlegg jeg fikk publisert på NRK Ytring om lesing i skolens sommerferie. Denne videoen ble publisert på Facebook og som lydfil her på podkasten. Denne monologen finner du i episode 40. Du finner også en monolog i episode 29 hvor jeg publiserte opptaket mitt fra konfirmasjonsseremonien for Humanistisk konfirmasjon på Voss. Det var en glede og en utfordring å få lov til å tale til konfirmantene slik, så det gjør jeg gjerne igjen.

Av andre kuriositeter finner du i episode 33 en samling av alle skolediktatorbestemmelsene som hadde blitt gjort til da. Jeg har fortsatt med dette etterpå siden jeg synes dette er et interessant spørsmål, men vi får se hvor lenge det går før jeg finner et nytt slikt avslutningsspørsmål.

Om du lurte på om dette betyr slutten på podkasten så må jeg enten skuffe deg eller glede deg. Dette er for gøy til at jeg kan slutte med dette. Jeg lærer for mye, og det er alt for mange å prate med og alt for mye interessant å prate om. Nå har jeg fått kjøpt meg en ny logo til podkasten, jeg har bestilt meg en reklame-rollup, og jeg har vært på utkikk etter nytt innspillingsutstyr for å øke kvaliteten på podkasten. Allikevel blir dette mest på siden, det viktigste er at jeg har gjort opptak eller avtaler for de neste 17 intervjuene allerede. I tillegg til mer løselige avtaler om 6 intervjuer etter det. Så selv uten å lete etter flere intervjuobjekter er det først ute i januar at jeg må aktivt gå ut for å finne nye avtaler. Det er veldig gøy at det er lett å få folk i tale. På tross av det vil jeg gjerne understreke hvor viktig det er at dere kommer med tips. Det er alt for mange mennesker jeg ikke kjenner til eller vet at jeg har lyst til å prate med. De tipsene jeg har fått til nå har hjulpet meg mye og jeg vil gjerne fortsette å få tips. Så send de til meg om det er noen du tenker at det er verdt at jeg prater med.

Før jeg avslutter denne oppsummeringen vil jeg bare si at jeg er veldig takknemlig for at dere følger podkasten min og lytter til den innimellom. Det er gull verdt for meg at dere gjør det. Tusen takk. Ta dere gjerne også tid til å gi en review på iTunes eller Facebook – dette gjør at flere ser podkasten og hjelper meg å spre den. Del gjerne podkasten med en venn eller bekjent som du tror vil like den. Men igjen, tusen takk.

Interessante lenker relatert til episoden:

LL-16: Over 1000 avspillinger!

LL-17: Dialog, samarbeid og motsetninger

LL-18: Hva vil elevene egentlig?

LL-19: Religionsfagene i skolen – politikk, kontrovers, og fremtiden

LL-20: Henrik Asheim, om lærertetthet, fraværsgrense og fremtidens skole

LL-21: Arne Osland om UWC, dialog og uformell læring

LL-22: Maria Røsok om Sex & Samfunn

LL-23: Kjell Ove Hauge om yrkesfagene, frafall og læringsmiljø

LL-24: Frafall, gutta og kjønnsforskjeller – i samtale med Harriet Bjerrum Nielsen

LL-25: Mangfold, interkulturell pedagogikk, og skolen

LL-26: Paven, pilegrimer og den katolske kirken

LL-27: En annerledes skolehverdag – danning, mestring og ferdighetstrening på Hyssingen produksjonsskole

LL-28: Skeivt Arkiv – Fra seksualitetsløse kvinner og forbudt homosex til SKAM

LL-29: Tale til konfirmantene på Voss

LL-30: Drama i skolen og i lærerutdanningen

LL-31: Den siste konservative biskopen – i samtale med biskop Ivar Braut

LL-32: Latin-Amerika, den glemte verdensdelen?

LL-33: Skolediktatorenes ønsker for norsk skole

LL-34: Tjalve Madsen og skolen vi behøver

LL-35: Stian Barsnes-Simonsen om Barnas valg

LL-36: Tora Kildehaug om Ungdommens bystyre

LL-37: Rosa Kompetanse til norske skoler

LL-38: Christian Beck – Om unschooling og hjemmeundervisning

LL-39: Hva vet vi egentlig om seksualitetsundervisningen i skolene?

LL-40: Det er viktig å lese om sommeren

LL-41: Vandrere på El Camino

LL-42: Kristendommens plass i skolen, KRLE og seksualitetsundervisning

LL-43: Svein Sjøberg om PISA, testing i og av skolen, og lærerutdanning

LL-44: Nina Fjeldheim forteller om Humanistskolen

LL-45: Didrik Søderlind om det hellige, det skeptiske og det utilbørlige

LL-46: Miljøpartiet De Grønne og norsk skole

LL-47: Audun Lysbakken, SV, og norsk skole

LL-48: Helga Bjørke Harnes om evnerike barn og tilpasset opplæring

LL-49: Elevene og lærlingenes forsvarer, Sigrid Isdal

En kommentar om “LL-50: 50 episoder og 5000 avspillinger”

Legg igjen en kommentar