Jeg snakker med mangeårig lærer og tillitsvalg i Utdanningsforbundet i Bergen, Roar Ulvestad. Roar Ulvestad er en klar stemme for behovet for å møte elevene der de er, for å minske fokuset på konkurranse og øke fokuset på ferdigheter og kunnskaper, og for å ha et økt fokus på de praktisk-estetiske fagene. Han har en yrkesbakgrunn som lærer på steinerskole, men jobber i dag i den offentlige skolen. Nylig har han vært aktuell med å lage sin egen, og nye, generell del av læreplanen. I frykt for hva som kan bli resultatet av Torbjørn Røe Isaksens prosjekt for å lage en ny generell del av læreplanen som passer bedre med kunnskapsløftet.
Lenke til podkastepisoden på Soundcloud
Lenke til podkastepisoden på iTunes
Interessante lenker knyttet til samtalen:
Utdanningsulven – Roar Ulvestads skoleblogg
Ulvestad presenterer sin alternative generelle del i Agenda Magasin
En alternativ vri på den generelle delen
Utdanningsforbundets møte om arbeidet med ny generell del av læreplanen
Kunnskapsdepartementets blogg om ny generell del av læreplanen
Regjeringen ønsker ny generell del av læreplanen
NOU2015:8 – Ludvigsen-utvalget: Fremtidens skole
Aftenposten om Ludvigsen-utvalget
Aftenposten med fem konkrete endringer på grunn av Ludvigsen-utvalget
Ludvigsen selv forklarer i ny kronikk hvorfor dybdelæring er viktig
Ken Robinson – Do schools kill creativity?
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
62 kommentarer om “LL-2016-05: I samtale med utdanningsulven – om fremtidens skole, læreplaner, og behovet for praktisk-estetiske fag”