Jeg møter sosiallærer Martin Johannessen og rektor Sunniva Sandanger ved Nyskolen i Oslo. En skole med et utvidet elevdemokrati i forhold til de fleste andre skoler i Norge. Elevene kan i stor grad påvirke sin egen skolehverdag i skolens saksmøter. Et godt eksempel på at elevdemokrati kan være noe annet enn å bestemme om det skal være taco eller gryte på skoleballet. Som Sunniva Sandanger selv skriver: “For å lære demokrati, må vi øve på demokrati. Da må elevene øve på å ta valg. De må ha mest mulig frihet, så mye frihet som vi får til, uten at vi ødelegger for oss selv eller andre. Demokrati betyr ikke at alle gjør akkurat som de vil hele tiden“. Hør podkasten for mer informasjon om hvordan det fungerer.
Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden på Spotify
Interessante lenker relatert til episoden:
Hva er Nyskolen – en samling på fem essay fra Sunniva Sandanger
“Demokratiet har talt – lekser en saga blott” i Utdanningsnytt
NOU 2015:2 “Å høre til” fra Djupedalsutvalget
NOU 2014:7 “Elevenes læring i fremtidens skole” fra Ludvigsenutvalget
NOU 2015:8 “Fremtidens skole” fra Ludvigsenutvalget
Debatt hos Utdanningsforbundet om generell del av læreplanen
Nettside for ny generell del av læreplanen
Intervju med Frode Fredriksen om mobbing
Intervju med Agathe Waage elevdemokrati
Intervju med Roar Ulvestad om fremtidens skole
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
58 kommentarer om “LL-10: Et mer reelt elevdemokrati, Nyskolen i Oslo”