Hva trenger lærere, lærerutdannere og elever å kunne om demokratiet? Hvordan skal denne undervisningen legges opp? Praksis versus teori? Hva om dette skjer innenfor en ikke-demokratisk kontekst? Jeg har snakket med Anders Daniel Haugen som er stipendiat ved Høgskulen på Vestlandet. Han forsker på demokratiopplæring og medborgerutdanning i Tanzania og underviser om det samme til norske lærerstudenter.
- Acta Didactica: Ei endra medborgaroppseding
- Regjeringen: Fornyer innholdet i skolen
- Utdanningsdirektoratet: Læreplan i samfunnsfag
- Norsk Lektorlag: Nye læreplaner i samfunnsfag
- Mitt intervju med Steinar Bøyum
- Mitt intervju med Jørgen Moltubak
- Mitt intervju med Bjørnar Østerhus Dahle
- Mitt intervju med Espen Helgesen
- Mitt intervju med Jørgen Frydnes
- Mitt intervju med Martin Johannessen og Sunniva Sandanger
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
17 kommentarer om “LL-136: Anders Daniel Haugen om medborgerutdanning”