Hvilken plass får religionsfagene i forslaget til Ny Opplæringslov? Hva skjer med fritaksretten? Kan det være at religionsfaget forsvinner? Hva betyr dette for omstridte temaer som skolegudstjenester og utformingen av KRLE-faget? Hvordan skal vi tolke religionsfagenes plass i forslag til Ny Opplæringslov som vi finner i NOU 2019: 23? Inge Andersland fra NLA Høgskolen og jeg dypdykker i denne episoden ned i det som i dag er §2-4 og §2-3a i Opplæringsloven og som er lagt til §13-7 i forslaget som nå foreligger. Hva tenker du om hva vi kommer frem til?
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet i iTunes/Podkaster
Intervjuet på Spotify
NOU 2015:8 – Fremtidens skole (Ludvigsen-utvalget)
NOU 2015:2 – Å høre til (Djupedalsutvalget)
NOU 2019:23 – Ny Opplæringslov
Masteroppgave: Den besværlige fritaksretten
Doktoravhandling: Religion Education, Religious and National Identity and the Purpose of Education
Mitt intervju med Jon Christian Nordrum
Mitt andre intervju med Marta Straume
Mitt intervju med de politiske partiene
Mitt intervju med Trine Anker
Mitt intervju med Sissel Undheim
Mitt intervju med Asbjørn Dyrendal
Mitt intervju med Marie von der Lippe
Mitt intervju med Jane Skjoldli
Mitt intervju med Lars Laird Iversen
Mitt intervju med Ingvill Thorson Plesner
Mitt første intervju med Inge Andersland
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
6 kommentarer om “LL-229: Inge Andersland om religionsfagenes plass i Ny Opplæringslov”