LL-627: Jon Christian Nordrum om læreres fysiske inngripen mot elever

Når har lærere lov til å gripe inn fysisk mot elever? Hvordan kan det gjøres? Er lærere utdannet, utstyrt, eller kompetente til å gjøre dette? Hva er problemet med at regjeringen nå vil la lærere gripe inn fysisk mot elever som blikker eller lager uro? Hva kan dette føre til? Hva forteller det om hva som er greit i samfunnet? Og ikke minst, hvorfor er dette et brudd på en flere hundre år lang tradisjon? Jeg snakker med Jon Christian Fløysvik Nordrum, førsteamanuensis i rettsvitenskap ved Universitetet i Oslo. Han var også leder for Nordrum-utvalget, som leverte NOU 2019: 23 som la grunnlaget for den nye opplæringsloven.

Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster

Jon Christian Fløysvik Nordrum hos UiO


Regjeringen: Høring Forslag til regler om bruk av fysisk inngripen for å avverge at en elev utsetter noen for psykiske krenkelser eller vesentlig forstyrrer undervisningen for andre elever

Lovendring: Prop. 62 L (2023–2024) Endringer i opplæringslova og privatskolelova (kompetansekrav, faglig ansvar og bruk av fysisk inngripen for å avverge skade m.m.)

Lov: Opplæringsloven

NOU: 2019: 23 Ny opplæringslov


Mitt intervju med Grete Wold

Mitt intervju med Engdahl og Straume

Mitt intervju med Inge Andersland

Mitt intervju med Børge Skåland

Mitt første intervju med Jon Christian Nordrum

Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall


Abonnér på podkasten:

AcastApple PodcastsGoogle PodcastsCastBoxiTunesRSSSoundCloudSpotifyTuneIniHeartRadio


Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.

Legg igjen en kommentar