LL-165: Frédérique Brossard Børhaug om inkludering og interkulturell pedagogikk

Hvordan skaper vi en skolehverdag som er interkulturell og inkluderende? Og hva vil det si at pedagogikken er antirasistisk og interkulturell? Hvilken rolle skal morsmålslærerne ha i skolen og er vi flinke nok til å inkludere dem i «resten av skolen»? Hvilket ansvar har skolen for dette? Jeg snakker med Frédérique Brossard Børhaug fra NLA Høgskolen i Bergen om dette.

Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet i iTunes
Intervjuet på Spotify

Frédérique Brossard Børhaug på NLA Høgskolen


Bok: Eksistens og pedagogikk

Bok: Interkulturell pedagogikk som motkrafti en monokulturell praksis


Kristent pedagogisk forum: Vil trene opp studentenes etiske bevissthet

Aftenposten: Nikabforbud er symbolpolitikk som innskrenker de rammedes frihet

Forskning.no: Ny professor i pedagogikk


Mitt intervju med Ingunn Marie Eriksen

Mitt intervju med Bjørnar Østerus Dahle

Mitt intervju med Reidun Faye

Mitt intervju med Jørgen Frydnes

Mitt intervju med Sigrid Isdal

Mitt intervju med Mobbeombudet i Hordaland

Mitt intervju med Mobbeombudet og Utdanningsjuristen

Mitt intervju med Anders Faksvåg Haugen

Mitt intervju med Steinar Bøyum

Mitt intervju med Peder Nustad

Mitt intervju med Claudia Lenz

Mitt intervju med Vibeke Solbue

Mitt intervju med Jørgen Moltubak

Mitt intervju med Emma Arneback og Jan Jämte

Mitt intervju med Hege Ose

Christian Lomsdalen er lektor, småbarnsfar og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist, og nå også podkaster.

Author Socials Følg meg på sosiale media

1 Comment on LL-165: Frédérique Brossard Børhaug om inkludering og interkulturell pedagogikk

  1. Camilla sier:

    Bra innføring i en tankegang som angår oss alle. For meg ser det ut til at populistisk tankegang, bedøving av folks evne til å bry seg om andre enn seg selv og til å tenke kritisk, er alvorlige tendenser som har satt seg dypt i befolkningens grunnlag for handling. VaKe metoden skulle gjerne også blitt brukt i grunnskolen. Om barn og voksne skal engasjeres og utfordres på sine holdninger og sin tankegang så må eksempler gjøres personlig, og denne metoden er fin til dette. Meget spennende pedagogikk som jeg vil påstå skulle ligge til grunn for all undervisning i dagens multikulturelle skole.

What do you think?

Note: Your email address will not be published

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>