Hva bør vi tenke i samfunnsfaget rundt det at demokrati og medborgerskap er et tverrfaglig tema og hvilke utfordringer kan ligge i det? Jeg har snakket med professor Kjetil Børhaug ved Universitetet i Bergen om dette. Om hvordan vi bør legge opp undervisningen, hvilke opplegg vi kan trekke inn, og kanskje også hva vi bør passe oss for? Hvordan kan vi også sørge for at undervisningen blir interessant for de fleste av elevene?
Intervjuet på Spotify
Intervjuet i iTunes
Intervjuet på Soundcloud
Bok: Skolen i demokratiet – Demokratiet i skolen
Bok: Spadestikk i samfunnsfagdidaktikken
Utdanningsforskning: Demokrati i den nye læreplanen
Utdanningsforskning: Ei endra medborgaroppseding?
Utgående læreplan: Samfunnsfag
Inngående læreplan: Samfunnsfag
Mitt intervju med Jon Christian Nordrum
Mitt intervju med Mari Kristine Jore
Mitt intervju med Solveig Moldrheim
Mitt intervju med Nora Mathé
Mitt intervju med Grete Vandvik
Mitt intervju med Vanja Tørresdal
Mitt første intervju med Ingunn Marie Eriksen
Mitt andre intervju med Ingunn Marie Eriksen
Mitt intervju med Bjørnar Østerus Dahle
Mitt intervju med Reidun Faye
Mitt intervju med Jørgen Frydnes
Mitt intervju med Mobbeombudet i Hordaland
Mitt intervju med Mobbeombudet og Utdanningsjuristen
Mitt intervju med Anders Faksvåg Haugen
Mitt intervju med Steinar Bøyum
Mitt intervju med Claudia Lenz
Mitt intervju med Emma Arneback og Jan Jämte
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
7 kommentarer om “LL-197: Kjetil Børhaug om demokrati og fagfornyelse i samfunnsfag”