Hvordan skal vi forstå begrepene demokrati og medborgerskap i skolen? Hva innebærer det at dette har blitt sentrale tema i norsk skole med de nye læreplanene fra 2020? Hvordan kan vi forstå og jobbe med disse temaene? Jeg snakker med professor Janicke Heldal ved MF vitenskapelige høgskole og Høgskulen på Vestlandet for å få mer klarhet i dette. Opptaket er gjort som en del av medborgerskapsdagene ved lærerutdanningen på Høgskulen på Vestlandet.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Janicke Heldal hos MF
Janicke Heldal hos HVL
Janicke Heldal hos Utdanningsforskning
Bok: Myndig medborgerskap. Demokrati i lærerutdanningen
Mitt intervju med Tessa Grevle
Mitt intervju med Marie Tindstad
Mitt intervju med Merethe Roos
Mitt intervju med Erik Aarebrot
Mitt intervju med Kjetil Børhaug
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “LL-428: Janicke Heldal om demokratisk medborgerskap”