Hvordan skaper vi en skolehverdag som er interkulturell og inkluderende? Og hva vil det si at pedagogikken er antirasistisk og interkulturell? Hvilken rolle skal morsmålslærerne ha i skolen og er vi flinke nok til å inkludere dem i “resten av skolen”? Hvilket ansvar har skolen for dette? Jeg snakker med Frédérique Brossard Børhaug fra NLA Høgskolen i Bergen om dette.
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet i iTunes
Intervjuet på Spotify
Frédérique Brossard Børhaug på NLA Høgskolen
Bok: Interkulturell pedagogikk som motkrafti en monokulturell praksis
Kristent pedagogisk forum: Vil trene opp studentenes etiske bevissthet
Aftenposten: Nikabforbud er symbolpolitikk som innskrenker de rammedes frihet
Forskning.no: Ny professor i pedagogikk
Mitt intervju med Ingunn Marie Eriksen
Mitt intervju med Bjørnar Østerus Dahle
Mitt intervju med Reidun Faye
Mitt intervju med Jørgen Frydnes
Mitt intervju med Sigrid Isdal
Mitt intervju med Mobbeombudet i Hordaland
Mitt intervju med Mobbeombudet og Utdanningsjuristen
Mitt intervju med Anders Faksvåg Haugen
Mitt intervju med Steinar Bøyum
Mitt intervju med Peder Nustad
Mitt intervju med Claudia Lenz
Mitt intervju med Vibeke Solbue
Mitt intervju med Jørgen Moltubak
Mitt intervju med Emma Arneback og Jan Jämte
Mitt intervju med Hege Ose
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
Bra innføring i en tankegang som angår oss alle. For meg ser det ut til at populistisk tankegang, bedøving av folks evne til å bry seg om andre enn seg selv og til å tenke kritisk, er alvorlige tendenser som har satt seg dypt i befolkningens grunnlag for handling. VaKe metoden skulle gjerne også blitt brukt i grunnskolen. Om barn og voksne skal engasjeres og utfordres på sine holdninger og sin tankegang så må eksempler gjøres personlig, og denne metoden er fin til dette. Meget spennende pedagogikk som jeg vil påstå skulle ligge til grunn for all undervisning i dagens multikulturelle skole.