Hva skal vi som skole gjøre når elever kommer med utsagnet basert på negative fordommer i klasserommet? Og når det er rettet mot andre elever? Hvordan skal vi som lærere og skoler reagere? Hvilken oppgave har skolen i så måte? Jeg har snakket med Solveig Moldrheim, stipendiat ved Universitetet i Bergen og seniorrådgiver ved Raftostiftelsen, og vi diskuterer hvordan skolen bør og kan reagere på negative fordommer.
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet i iTunes
Intervjuet på Spotify
Forskning.no: Hvordan bør en lærer møte en elev med ekstreme holdninger?
Utrop: Kan «polakk» være «potet» og hva er «nigga-pass»?
HFK: Lærer å møte ekstreme haldningar i klasserommet
Bergensmagasinet: Vi må feire uenighet
Mitt intervju med Camilla Stabel Jørgensen
Mitt intervju med Nora Mathé
Mitt intervju med Grete Vandvik
Mitt intervju med Vanja Tørresdal
Mitt første intervju med Ingunn Marie Eriksen
Mitt andre intervju med Ingunn Marie Eriksen
Mitt intervju med Bjørnar Østerus Dahle
Mitt intervju med Reidun Faye
Mitt intervju med Jørgen Frydnes
Mitt intervju med Sigrid Isdal
Mitt intervju med Mobbeombudet i Hordaland
Mitt intervju med Mobbeombudet og Utdanningsjuristen
Mitt intervju med Anders Faksvåg Haugen
Mitt intervju med Steinar Bøyum
Mitt intervju med Peder Nustad
Mitt intervju med Claudia Lenz
Mitt intervju med Hege Ose
Mitt intervju med Kjetil Braut Simonsen
Mitt intervju med Emma Arneback og Jan Jämte
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
10 kommentarer om “LL-161: Solveig Moldrheim og fordomsfulle utsagn”