Det er bestemt at vi skal ha elevråd i norske skoler, men det er veldig få regler og retningslinjer på hvordan de skal velges, hva de skal kunne bestemme over, og hva de skal drive med. Bjørnar Østerhus Dahle har i sin masteroppgave sett på valgsystemene som brukes for å velge elevrådsrepresentanter, og det minner mistenkelig mye om parlamentsvalg i land vi ikke vil sammenligne oss med. Kan dette legges opp anderledes?
Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden på Spotify
Interessante lenker relatert til episoden:
Bjørnar Østerhus Dahle hos UiB
Bergensavisen: Vi er helt sjokkerte
TV Vest: Fordommer må møtes i klasserommet
Jussgruppen: Cell Phones and Human Rights
Bergens Tidende: Menn – hvor er dere?
Demokratikriterier fra: Dahl, Robert A. (1989). Democracy and Its Critics. New Haven og London: Yale University Press
Valgordningsteori fra: Reynolds, Andrew mfl. (2005). Electoral System Design: The New International IDEA Handbook. Sweden: Trydells Tryckeri
Nivåinndeling av politiske valg fra: Norris, Pippa (2004). Electoral Engineering –Voting Rules and Political Behavior. Cambridge: Cambridge University Press.
Opplæringsloven: §§11-6
Opplæringsloven: §§11-7
BufDir: Demokrati og påvirkning i skolen
Mitt intervju med Espen Helgesen
Mitt intervju med Iyad El-Baghdadi
Mitt intervju med Jørgen Frydnes
Mitt intervju med Tone Sørfonn Moe
Mitt intervju med Tora Kildehaug
Mitt intervju med Gunnar Ekeløve-Slydal
Mitt intervju med Nyskolen
Mitt intervju med Agathe Waage
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
20 kommentarer om “LL-97: Er elevrådene demokratiske?”