Reprise fra 18. juni 2019.
Evnerike elever, elever med høyt eller ekstraordinært læringspotensiale, eller høyt begavede elever. Uansett hva man kaller dem, hvordan tilpasser vi skolen på en god måte for disse elevene slik at også de får utbytte av skolen og opplever mestring i skolen? Hva når de har utfordringer eller diagnoser som kompliserer bildet? I denne reprisen fra 2019 henter jeg frem intervjuet med Cecilie Udberg-Helle for å se på hvordan vi møter disse elevene, både de evnerike elevene og de såkalte 2e-elevene (twice exceptional).
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Masteroppgave: Why let them walk when they can fly? Tilpasset opplæring og høyt begavede barn
Masteroppgave: Den gode skuleleiaren: ei narrativ analyse av læraren sine perspektiv på leiing
Masteroppgave: Det ene mennesket Fortellinger om ufrivillig skolefravær – En narrativ analyse av møter mellom foreldre og hjelpeapparat
Evnerike barn: Evnerike underytere
UiO: Evnerike elever får utilstrekkelig hjelp
Forskning.no: Evnerike barn kan bli ensomme
Vårt Land: Evnerike elever underpresterer
Bok: Evnerike elever og tilpasset opplæring
Barnehage.no: Forsker med fersk doktorgrad om evnerike barn: Barnehagen feiltolket jente og koblet inn barnevernet
Utdanningsforskning: Forsering og akselerasjon for evnerike elever: Det dårligste av de beste alternativene
Utdanningsforskning: Evnerike barn – en pedagogisk og spesialpedagogisk utfordring
Utdanningsforskning: Sentrale utfordringer ved definisjon, utredning og identifisering av evnerike barn
Bergens Tidende: Vilde ble syk av å gå på skolen
Mitt første intervju med Astrid Lenvik
Mitt andre intervju med Astrid Lenvik
Mitt intervju med Kai Håkon Sunde
Mitt første intervju med Helga Bjørke Harnes
Mitt intervju med Jørgen Smedsrud
Mitt intervju med Kari Kolberg
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “Cecilie Udberg-Helle om tilpasset opplæring for evnerike elever”