Per Ødegaard om matematikkfaget i skolen og den skjulte læreplanen

Reprise fra 20. februar 2018.

En av temaene som ikke kommer opp ofte nok på podkasten er matematikkfaget, og det har jo selvfølgelig å gjøre med at det er et område jeg har lite oversikt over. Samtidig har faget en stor plass i skolen, men gjør vi det på den måten elevene flest behøver? Matematikkfaget har i liten grad blitt endret de siste 50 til 100 årene mente Per Ødegaard. Han er pensjonert lektor, lærerutdanner, og matematikkfagforkjemper gjennom et langt liv. Han er opptatt av hvordan faget har blitt utviklet og hva det må bli. Vi snakket derfor i 2018 om hvordan eksamen, den skjulte læreplanen, styrer hva og hvordan elevene lærer matematikk i praksis i skolen.

Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster

Intervjuet på podkasten


Bok: Kan vi dele tall slik vi deler epler

Rapport: Matematikk for alle, men alle behøver ikke å kunne alt

Bergens Tidende: Elevenes kreativitet blir ikke utfordret

Bergens Tidende: Meningsløst oppgavetyrrani

ABC Nyheter: Vil gjøre matematikkfaget forståelig


Mitt intervju med Bauer og Jensø

Mitt intervju med Helga Bjørke Harnes

Mitt intervju med Kai Håkon Sunde

Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall


Abonnér på podkasten:

AcastApple PodcastsGoogle PodcastsCastBoxiTunesRSSSoundCloudSpotifyTuneIniHeartRadio


Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.

Legg igjen en kommentar