Jeg snakker denne uken med Jørgen Moltubak som er lærer og skoleutvikler på en videregående skole i Oslo. Vi snakker om det flerkulturelle klasserommet og noen av de utfordringene og mulighetene som ligger i dette, særlig knyttet til demokratiundervisningen. Vi snakker om det å komme fra forskjellig oppdragelsesbakgrunn kan gi en forskjellig forståelse for demokrati og demokratiopplæringen i skolen, og med dette også de nye læreplanene hvor demokrati er et tverrfaglig tema. Vi kommer også innom improteater og det å skrive bøker som lærer.
Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden på Spotify
Interessante lenker relatert til episoden:
Fabelaktig Formidling: Drømmelærerens engasjement
Utdanningsforbundet: Skrivekurs med Jørgen Moltubak
Dagsavisen: Skolen trenger radikale endringer
Bok: Gnistrende undervisning: Håndbok i klasseledelse og undervisningdesign
Bok: Gnistrende samarbeid: Håndbok i skoleutvikling for lærere
Bok: Fortellemagi: Kunsten å bruke fortellinger i formidling
Rekk opp hånda!: Klasseledelse med Jørgen Moltubak
Rekk opp hånda!: Forsentkomming med Jørgen Moltubak
Mitt intervju med Peder Haug
Mitt intervju med Roar Ulvestad
Mitt intervju med Nyskolen
Mitt intervju med Vibeke Solbue
Mitt intervju med Baste Bruarøy
Mitt intervju med Harriet Bjerrum Nielsen
Mitt intervju med Kjell Ove Hauge
Mitt intervju med Tjalve Madsen
Mitt intervju med Svein Sjøberg
Mitt intervju med Simon Malkenes
Mitt intervju med Tone Tellevik Dahl
Mitt intervju med Karl Øyvind Jordell
Mitt intervju med Steffen Handal
Mitt intervju med Arne Klvye
Mitt intervju med Gunnar Østgaard
Mitt intervju med Mari-Kristine Morberg og Sunniva Schultze-Florey
Mitt intervju med Kristoffer Chelsom Vogt
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
7 kommentarer om “LL-106: Jørgen Moltubak og det flerkulturelle klasserommet”