LL-106: Jørgen Moltubak og det flerkulturelle klasserommet

Jeg snakker denne uken med Jørgen Moltubak som er lærer og skoleutvikler på en videregående skole i Oslo. Vi snakker om det flerkulturelle klasserommet og noen av de utfordringene og mulighetene som ligger i dette, særlig knyttet til demokratiundervisningen. Vi snakker om det å komme fra forskjellig oppdragelsesbakgrunn kan gi en forskjellig forståelse for demokrati og demokratiopplæringen i skolen, og med dette også de nye læreplanene hvor demokrati er et tverrfaglig tema. Vi kommer også innom improteater og det å skrive bøker som lærer.

Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden på Spotify


Interessante lenker relatert til episoden:

Jørgen Moltubaks hjemmeside

Jørgen Moltubak på Twitter

Fabelaktig Formidling: Drømmelærerens engasjement

Utdanningsforbundet: Skrivekurs med Jørgen Moltubak

Dagsavisen: Skolen trenger radikale endringer

Bok: Gnistrende undervisning: Håndbok i klasseledelse og undervisningdesign

Bok: Gnistrende samarbeid: Håndbok i skoleutvikling for lærere

Bok: Fortellemagi: Kunsten å bruke fortellinger i formidling

Rekk opp hånda!: Klasseledelse med Jørgen Moltubak

Rekk opp hånda!: Forsentkomming med Jørgen Moltubak

Mitt intervju med Peder Haug

Mitt intervju med Roar Ulvestad

Mitt intervju med Nyskolen

Mitt intervju med Vibeke Solbue

Mitt intervju med Baste Bruarøy

Mitt intervju med Harriet Bjerrum Nielsen

Mitt intervju med Kjell Ove Hauge

Mitt intervju med Tjalve Madsen

Mitt intervju med Svein Sjøberg

Mitt intervju med Simon Malkenes

Mitt intervju med Tone Tellevik Dahl

Mitt intervju med Karl Øyvind Jordell

Mitt intervju med Steffen Handal

Mitt intervju med Arne Klvye

Mitt intervju med Gunnar Østgaard

Mitt intervju med Mari-Kristine Morberg og Sunniva Schultze-Florey

Mitt intervju med Kristoffer Chelsom Vogt