Kan det være at skolen i seg selv er satt opp på en måte som gjør at noen blir tapere? Kunne vi ha valgt en annen modell og funksjon for skolen enn at den skal sortere folk ut på forskjellige videre utdanningsspor etter skolen? Hva hvis det å gå på skole i større grad hadde mål på seg for å være litt mer som det å ta sertifikatet, at alle skulle gjennom med et mininimumsnivå? Jeg snakker med professor Espen Schaanning ved Universitetet i Oslo om hvordan skolen i dag er bygget opp og hvordan den kunne være.
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet i iTunes
Intervjuet på Spotify
Bok: Den onde vilje
Klassekampen: Til skolen for å siles ut
Lars og Pål: Episode 52 Hva skal vi egentlig med skole? med Espen Schaanning
Morgenbladet: Hvis skolematematikken ikke fantes
Morgenbladet: Lek og lær
Forskning.no: Forsker: Skolen i dag skaper flere tapere
Morgenbladet: Seriøst, Schaanning?
Mitt intervju med Kjersti Lien Holte
Mitt intervju med Camilla Hagevold
Mitt intervju med Kjell Horn
Mitt intervju med Gunnar Østgaard
Mitt intervju med Tjalve Madsen
Mitt intervju med Svein Sjøberg
Mitt intervju med Roar Ulvestad
Mitt intervju med Christian Beck
Mitt intervju med Christian Beck og Marta Straume
Mitt intervju med Marta Straume
Mitt intervju med Khristoffer Vogt
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
14 kommentarer om “LL-164: Espen Schaanning om skolen som konkurransearena”