Hva skjer med elevene som ikke helt fikser norsk skole? Hvordan ser livsløpet deres ut? Kan problemet være hvordan vi definerer frafall? Hvem faller egentlig fra? Jeg snakker med Kristoffer Chelsom Vogt ved Universitetet i Bergen om dette, og hvem norsk skole er til for, og hva vi kanskje må gjøre med norsk skole.
Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden Spotify
Interessante lenker relatert til episoden:
Kristoffer Chelsom Vogt hos UiB
Kristoffer Chelsom Vogt på Twitter
NRK Ytring: Falsk alarm om frafall
Utdanningsforskning: Vår utålmodighet med ungdom
Forskning.no: Ikke fordi de er gutter
Sosiologen: Misforstått frafall
Mitt intervju med Peder Haug
Mitt intervju med Roar Ulvestad
Mitt intervju med Nyskolen
Mitt intervju med Mette Bøe Lyngstad
Mitt intervju med Vibeke Solbue
Mitt intervju med Baste Bruarøy
Mitt intervju med Harriet Bjerrum Nielsen
Mitt intervju med Arne Osland
Mitt intervju med Henrik Asheim
Mitt intervju med Kjell Ove Hauge
Mitt intervju med Agathe Waage
Mitt intervju med Tjalve Madsen
Mitt intervju med Christian Beck
Mitt intervju med Svein Sjøberg
Mitt intervju med Helga Bjørke Harnes
Mitt intervju med Simon Malkenes
Mitt intervju med Hedda Eia Vestad
Mitt intervju med Tone Tellevik Dahl
Mitt intervju med Karl Øyvind Jordell
Mitt intervju med Steffen Handal
Mitt intervju med Hilde Traavik
Mitt intervju med Ingvild Vikingsen Skogestad
Mitt intervju med Arne Klvye
Mitt intervju med Per Ødegaard
Mitt intervju med Astrid Lenvik
Mitt intervju med Terje Pedersen
Mitt intervju med Marta Straume
Mitt intervju med Erik Aarebrot
Mitt intervju med Gunnar Østgaard
Mitt intervju med Lilli Brenne Røv
Mitt intervju med Halvor Thengs
Mitt intervju med Mari-Kristine Morberg og Sunniva Schultze-Florey
Mitt andre intervju med Agathe Waage
Mitt intervju med Bjarte Furnes
Mitt intervju med Kristin Whitehouse
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
21 kommentarer om “LL-101: Kristoffer Chelsom Vogt om frafall og livsløp”