Matematikkfaget har i liten grad blitt endret de siste 50 til 100 årene sier Per Ødegaard. Han er pensjonert lektor, lærerutdanner, og matematikkfagforkjemper gjennom et langt liv. Han er opptatt av hvordan faget har blitt utviklet og hva det må bli. Vi snakker også om hvordan eksamen, den skjulte læreplanen, styrer hva og hvordan elevene lærer matematikk i praksis i skolen.
Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden på Spotify
Interessante lenker relatert til episoden:
Bok: Kan vi dele tall slik vi deler epler
Rapport: Matematikk for alle, men alle behøver ikke å kunne alt
Bergens Tidende: Elevenes kreativitet blir ikke utfordret
Bergens Tidende: Meningsløst oppgavetyrrani
ABC Nyheter: Vil gjøre matematikkfaget forståelig
Mitt intervju med Peder Haug
Mitt intervju med Roar Ulvestad
Mitt intervju med Nyskolen
Mitt intervju med Mette Bøe Lyngstad
Mitt intervju med Vibeke Solbue
Mitt intervju med Baste Bruarøy
Mitt intervju med Harriet Bjerrum Nielsen
Mitt intervju med Arne Osland
Mitt intervju med Henrik Asheim
Mitt intervju med Kjell Ove Hauge
Mitt intervju med Agathe Waage
Mitt intervju med Tjalve Madsen
Mitt intervju med Christian Beck
Mitt intervju med Svein Sjøberg
Mitt intervju med Helga Bjørke Harnes
Mitt intervju med Simon Malkenes
Mitt intervju med Hedda Eia Vestad
Mitt intervju med Tone Tellevik Dahl
Mitt intervju med Karl Øyvind Jordell
Mitt intervju med Steffen Handal
Mitt intervju med Hilde Traavik
Mitt intervju med Ingvild Vikingsen Skogestad
Mitt intervju med Arne Klvye
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
18 kommentarer om “LL-75: Matematikkeksamen og den skjulte læreplanen”