Reprise fra 8. august 2017.
En av de temaene som er gjentagende i norsk skolepolitikk er hvilken plass testene i og av skolen skal ha, og hvordan vi skal bruke disse testene i ettertid, eller strengt tatt resultatene av dem. Hva kan egentlig disse testene fortelle oss og hvordan kan og bør de brukes? Jeg snakket i 2017 med Svein Sjøberg, professor emeritus fra Universitet i Oslo, om utviklingen av norsk lærerutdanning, den generelle delen av læreplanen, PISA og TIMMS, og mer. Dette inkluderte også at hvordan vi tester hva som skjer i skolen og hva de målingene egentlig kan fortelle oss. Vi snakket også om forholdet mellom generelle deler av læreplanen og de fagspesifike delene av læreplanen, og lønningsnivået for norske lærere og yrkets status.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Lønnsfremstillingen som Svein Sjøberg peker på i intervjuet.
Aftenposten: Skoleforskning som børs og katedral
Dagbladet: Hva tester PISA?
Forskning.no: Med utdanning som utfordring
Teknisk Ukeblad: Norsk skole lar seg styre for mye av Pisa-undersøkelsen
Forskning.no: Studentar tør ikkje seia frå og professor meiner han blir sensurert
Khrono: Nye «skandaler» fra Timss og PISA
Lærerbloggen: Skal vi tro på Pisa?
Morgenbladet: For galt til å være sant
NRK: Pisa-undersøkelsen blåses helt ut av proporsjoner
Utdanningsforskning: Naturfagenes didaktikk – refleksjoner ved et jubileum
Utdanningsforskning: Hva PISA-testen måler
Bok: Naturfag som allmenndannelse
Bok: Skolens mening
Mitt intervju om konkurranseskolen
Mitt intervju med Tjalve Madsen
Mitt intervju med Gunnar Østgaard
Mitt intervju med Alexander Meyer
Min panelsamtale om fremtidens skole
Mitt intervju med Espen Schaanning
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
4 kommentarer om “Svein Sjøberg om PISA, testing i og av skolen, og lærerutdanningene”