Hva mener vi når vi snakker om det sørsamiske og hvilken plass har det sørsamiske i norsk skole og lærerutdanning? Hva er situasjonen for det sørsamiske språket? For å markere den samiske nasjonaldagen 2022, 6. februar, så snakker jeg med dosent Asbjørn Kolberg ved Nord Universitetet om det sørsamiske. Han er programansvarlig for sørsamisk og lulesamisk lærerutdanning. Vi snakker blant annet om språkets stilling, viktigheten av å ha en lærerutdanning for språket, daglig bruk av språket, og revitalisering.
Vuorbbe biejvijn. Gratulerer med dagen.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Bok: The Indigenous Identity of the South Saami (Open Access)
Nordlit: Identitet, konflikt og veien hjem. Stemmer i nyere samisk ungdomslitteratur
Utdanningsforskning: Kunnskap om samiske forhold som integrert del av lærerutdanningene
DIN – Tidsskrift for religion og kultur: Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering
Bok: Urfolk og nasjonale minoriteter i skole og lærerutdanning
Film: Sameblod
Filmstudieark: Sameblod
Norsk barnebokinstitutt: Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomslitteratur
Nord Universitetet: Vuorbbe biejvijn – Gratulerer med dagen!
Mitt intervju med Torjer Olsen og Bengt-Ove Andreassen
Mitt intervju med Astri Andresen
Mitt intervju med Vanja Tørresdal
Mitt intervju med Fredrik Hagen
Mitt intervju med Marita Nygård
Mitt intervju med Mari Kristine Jore
Mitt intervju med Hilde Sollid
Mitt intervju med Leena Niiranen
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
5 kommentarer om “LL-399: Asbjørn Kolberg om sørsamisk i skole og lærerutdanning”