Hva trenger lærere, lærerutdannere og elever å kunne om demokratiet? Hvordan skal denne undervisningen legges opp? Praksis versus teori? Hva om dette skjer innenfor en ikke-demokratisk kontekst? Jeg har snakket med Anders Daniel Haugen som er stipendiat ved Høgskulen på Vestlandet. Han forsker på demokratiopplæring og medborgerutdanning i Tanzania og underviser om det samme til norske lærerstudenter.
- Acta Didactica: Ei endra medborgaroppseding
- Regjeringen: Fornyer innholdet i skolen
- Utdanningsdirektoratet: Læreplan i samfunnsfag
- Norsk Lektorlag: Nye læreplaner i samfunnsfag
- Mitt intervju med Steinar Bøyum
- Mitt intervju med Jørgen Moltubak
- Mitt intervju med Bjørnar Østerhus Dahle
- Mitt intervju med Espen Helgesen
- Mitt intervju med Jørgen Frydnes
- Mitt intervju med Martin Johannessen og Sunniva Sandanger
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
17 kommentarer om “LL-136: Anders Daniel Haugen om medborgerutdanning”