Hvordan utvikler vi oss som skole? Hvordan sørger vi for at lærerne har det samme kompetansenivået og at lærerne får oppdatert sin kompetanse? Hva vil det si at skolen er en kunnskapsorganisasjon? Hvilken rolle skal partssamarbeidet og lærernes autonomi spille i utviklingen av skolen? Hva betyr det at amerikanske managementteorier kommer inn i Norsk skole? Jeg snakker med professor Eirik J. Irgens ved NTNU om ledelse av og i den norske skolen.
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet i iTunes
Interjvuet på Spotify
Eirik J. Irgens på Academia.edu
Bok: Dynamiske og lærende organisasjoner
Bok: Ungdomstrinn i utvikling. Skoleutvikling, lesing, skriving og regning – Funn og fortellinger
Bok: Skoleutvikling og ledelse – Funn og fortellinger
Bok: Profesjon og organisasjon
Bok: Skolen. Organisasjon og ledelse, kunnskap og læring
Utdanningsforskning: Partssamarbeid om skoleutvikling
Utdanningsforskning: Historisk Hukommelsestap – Om å Forbedre Nordiske Skoler fra Utsiden og Glemme Det Vi Allerede Vet
Gemini: God skoleledelse gir bedre lærere
Mitt intervju med Kjersti Lien Holte
Mitt intervju med Camilla Hagevold
Mitt intervju med Kjell Horn
Mitt intervju med Gunnar Østgaard
Mitt intervju med Tjalve Madsen
Mitt intervju med Svein Sjøberg
Mitt intervju med Roar Ulvestad
Mitt intervju med Eldar Taraldsen
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
8 kommentarer om “LL-163: Eirik J. Irgens om utdanningsledelse og skoleutvikling”