Noen skoler gjør ikke ting som andre skoler og noen undervisningsopplegg er ikke som andre undervisningsopplegg. Jeg snakker med Terje Pedersen fra Rothaugen skole i Bergen. Vi snakker om tverrfaglige prosjekter, internasjonal undervisning, og karakterfri praksis. Hvordan kan man drive en ungdomsskole med store tverrfaglige prosjekter, bare karakterer ved semesteravslutningen, og med et internasjonalt preg?
Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på Spotify
Lenke til episoden på iTunes
Interessante lenker relatert til episoden:
Utdanning og Jobb: Gjør undervisningen mer engasjerende med droner og 3D teknologi
Nordnesrepublikken: Rothaugen-elever i miljøprosjekt
Lærerbloggen: Blogging i klasserommet
UniResearch: Viktige data om plastsøppel letes fram av skoleelever
DesignRegionBergen: Spilebroen: Framtidens brobyggere
IKT i Praksis: Facebook som kilde til læring i engelsk og samfunnsfag.
IKT i Praksis: Samarbeid med amerikansk ungdomsfengsel ved bruk av Twitter og Padlet.
IKT i Praksis: Valient Hearts i historieundervisningen
IKT i Praksis: Twitter i undervisningen
IKT i Praksis: Dronedag ved Rothaugen skole.
IKT i Praksis: Monument Valley i matematikk- og engelskundervisningen
IKT i Praksis: Nettbrettspill som en variert del av undervisningen
Bergens Tidende: Svevande læring skal gjere matte gøy
Universitetet i Bergen: Utrolig inspirerende å være på Universitetet
Barnevakten.no: Inviterer verden inn i klasserommet med sosiale medier
Senter for IKT i utdanningen: Droner i undervisningen på Rothaugen skole
Utdanningsnytt: Elevene har ikke lærebøker, bruker mobilen i timen og har nesten ingen prøver
Utdanningsnytt: Elever uten lærebøker og prøver fikk 5,7 i snitt på eksamen
Aftenposten: Vurdering uten karakterer er ikke dulling
Aftenposten: «Det blir nesten litt dulling»
Mitt intervju med Peder Haug
Mitt intervju med Roar Ulvestad
Mitt intervju med Nyskolen
Mitt intervju med Mette Bøe Lyngstad
Mitt intervju med Vibeke Solbue
Mitt intervju med Baste Bruarøy
Mitt intervju med Harriet Bjerrum Nielsen
Mitt intervju med Arne Osland
Mitt intervju med Henrik Asheim
Mitt intervju med Kjell Ove Hauge
Mitt intervju med Agathe Waage
Mitt intervju med Tjalve Madsen
Mitt intervju med Christian Beck
Mitt intervju med Svein Sjøberg
Mitt intervju med Helga Bjørke Harnes
Mitt intervju med Simon Malkenes
Mitt intervju med Hedda Eia Vestad
Mitt intervju med Tone Tellevik Dahl
Mitt intervju med Karl Øyvind Jordell
Mitt intervju med Steffen Handal
Mitt intervju med Hilde Traavik
Mitt intervju med Ingvild Vikingsen Skogestad
Mitt intervju med Arne Klvye
Mitt intervju med Per Ødegaard
Mitt intervju med Astrid Lenvik
Mitt intervju med Erik Aarebrot
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
23 kommentarer om “LL-78: Terje Pedersen og utviklingsprosjekter på Rothaugen”