Reprise fra 23. januar 2018.
Et viktig element i en skole er hvordan man starter opplæringen i lesing, skriving, og så videre ut i fra alderen på barna når de starter på skolen. Jeg snakket derfor med med Hilde Traavik ved Høgskulen på Vestlandet om begynneropplæringen i norskfaget. Vi kom innom høytlesing, 6-åringene i skolen, skolegang i barneskolen både med og uten karakterer, og vi snakket mye om kartlegging av alle elevene.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Grunnleggende ferdigheter i alle fag
Bok: Lese, skrive, regne. Pedagogikk og fagdidaktikk i begynneropplæringen.
Bok: Skrive- og lesestart: skriftspråksutvikling i småskolealderen
Bok: Norskboka 1
Bok: Norskboka 2
Bergens Tidende: Hvorfor skal alle barn kartlegges?
Bergens Tidende: Slik ble elevene bedre i nynorsk
Forskning.no: Les for livet
Bergens Tidende: Trist tellekantsystem
Bergens Tidende: Papirarbeid knekker lærerne
Bergens Tidende: Jo, kartlegging kan være farlig!
Bergens Tidende: Politikerne er problemet
Mitt intervju med Peder Haug
Mitt intervju med Roar Ulvestad
Mitt intervju med Nyskolen
Mitt intervju med Mette Bøe Lyngstad
Mitt intervju med Karl Øyvind Jordell
Mitt intervju med Elisabeth Bjørnestad
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
3 kommentarer om “Hilde Traavik om begynneropplæringen i skolen”