Reprise fra 3. juli 2018.
En interesse for meg som samfunnsfagslærer er hvordan elevrådene fungerer og hvordan de kan fungere som demokratiopplæringsarena. Dette har ikke blitt mindre viktig med inføringen av LK20 og demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema. Det er bestemt at vi skal ha elevråd i norske skoler, men det er veldig få regler og retningslinjer på hvordan de skal velges, hva de skal kunne bestemme over, og hva de skal drive med. Bjørnar Østerhus Dahle som jobber hos Raftostiftelsen ble intervjuet om sin masteroppgave, hvor han så på valgsystemene som brukes for å velge elevrådsrepresentanter, og det minner mistenkelig mye om parlamentsvalg i land vi ikke vil sammenligne oss med.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Intervjuet på Lektor Lomsdalens innfall
Opplæringsloven: §§11-6
Opplæringsloven: §§11-7
BufDir: Demokrati og påvirkning i skolen
Mitt intervju med Iyad El-Baghdadi
Mitt intervju med Jørgen Frydnes
Mitt intervju med Tone Sørfonn Moe
Mitt intervju med Tora Kildehaug
Mitt intervju med Gunnar Ekeløve-Slydal
Mitt intervju med Bjørnar Østerhus Dahle og Espen Helgesen
Mitt intervju med Kjetil Børhaug
Mitt intervju med Janicke Heldal
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “Bjørnar Østerhus Dahle om elevrådet som demokratilæring”