Bjørnar Østerhus Dahle om elevrådet som demokratilæring

Reprise fra 3. juli 2018.

En interesse for meg som samfunnsfagslærer er hvordan elevrådene fungerer og hvordan de kan fungere som demokratiopplæringsarena. Dette har ikke blitt mindre viktig med inføringen av LK20 og demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema. Det er bestemt at vi skal ha elevråd i norske skoler, men det er veldig få regler og retningslinjer på hvordan de skal velges, hva de skal kunne bestemme over, og hva de skal drive med. Bjørnar Østerhus Dahle som jobber hos Raftostiftelsen ble intervjuet om sin masteroppgave, hvor han så på valgsystemene som brukes for å velge elevrådsrepresentanter, og det minner mistenkelig mye om parlamentsvalg i land vi ikke vil sammenligne oss med.

Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster

Intervjuet på Lektor Lomsdalens innfall


Opplæringsloven: §§11-6

Opplæringsloven: §§11-7

BufDir: Demokrati og påvirkning i skolen


Mitt intervju med Iyad El-Baghdadi

Mitt intervju med Jørgen Frydnes

Mitt intervju med Tone Sørfonn Moe

Mitt intervju med Tora Kildehaug

Mitt intervju med Gunnar Ekeløve-Slydal

Mitt intervju med Bjørnar Østerhus Dahle og Espen Helgesen

Mitt intervju med Kjetil Børhaug

Mitt intervju med Janicke Heldal

Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall


Abonnér på podkasten:

AcastApple PodcastsGoogle PodcastsCastBoxiTunesRSSSoundCloudSpotifyTuneIniHeartRadio


Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.

En kommentar om “Bjørnar Østerhus Dahle om elevrådet som demokratilæring”

Legg igjen en kommentar