Ifølge opplæringsloven er alle lærere ansvarlige for samarbeidet mellom skole og hjem. Foreldrene, som den største aktørgruppen i skolen kan være viktig ressurs. Med bakgrunn i at alle elever har rett på et trygt og godt skolemiljø, er et velfungerende skole–hjem-samarbeid avgjørende. Likevel, hvordan jobber vi godt med å skape disse foreldrerelasjonene, og hvordan kan vi som lærere tenke rundt disse relasjonene og dette samarbeidet? Jeg snakker med Cecilie Pedersen Dalland og Pernille Grepp Knutsen ved henholdsvis OsloMet og Høgskolen i Innlandet om dette.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Cecilie Pedersen Dalland hos OsloMet
Pernille Grepp Knutsen på Høgskolen i Innlandet
Mitt intervju med Gunn Iren Müller
Mitt andre intervju med Heidi Wittrup Djup
Mitt tredje intervju med Ingunn Marie Eriksen
Mitt intervju med Christian Lomsdalen
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
5 kommentarer om “LL-458: Dalland og Knutsen om gode foreldrerelasjoner”