Hvordan har elever med nevroutviklingsforstyrrelser det i skolen? Dette er diagnoser som ADHD, Tourettes syndrom, og Autismespekterforstyrrelser. Hvordan tilrettelegger vi best mulig for disse elevene? Hva gjør at de har høyere grad av ufrivillig skolefravær og hvordan hjelper vi dem tilbake til skolen? Hvordan tilrettelegger vi best mulig for dette? Jeg snakker med Maren-Johanne Nordby og Kristine Damsgaard fra I avdeling for sammensatte lærevansker ved Statped.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Maren-Johanne Nordby på Twitter
Statped: Hva er nevroutviklingsforstyrrelser?
Statped: Nevroutviklingsforstyrrelser
Statped: Forutsigbarhet og struktur – de 7 Her
Utdanningsnytt: Elever med nevroutviklings-forstyrrelser og alvorlig skolefravær
Statped: Skolefravær og ADHD, Tourettes syndrom og autisme
Statped: Overganger for elever med nevroutviklingsforstyrrelser
Statped: Tiltak for elever med skolefravær
Statped: Verktøy for elever med skolefravær
Statped: Ufrivillig skolefravær – om å utnytte elevenes interesser for å skape mestring
Mitt første intervju med Cecilie Udberg-Helle
Mitt andre intervju med Cecilie Udberg-Helle
Mitt foreldrepanel om skolevegring
Min debatt om skolevegring
Mitt intervju med Ellen Kathrine Munkhaugen
Mitt intervju med Marie-Lisbet Amundsen
Mitt første intervju med Trude Havik
Mitt andre intervju med Trude Havik
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
16 kommentarer om “LL-397: Maren-Johanne Nordby og Kristine Damsgaard om skolefravær og nevroutviklingsforstyrrelser”