Hvordan tilrettelegger vi i dag for elevene med ekstraordinært akademisk læringspotensial eller de evnerike elevene som de også kalles? Jørgen Smedsrud har skrevet en ph.D om denne elevengruppen og tilretteleggingen de får i dag i Norsk skole. Vi snakker også om måter å tilrettelegge på og hva denne gruppen trenger.
Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden på Spotify
UiO: Evnerike elever får utilstrekkelig hjelp
Forskning.no: Evnerike barn kan bli ensomme
Vårt Land: Evnerike elever underpresterer
Bok: Evnerike elever og tilpasset opplæring
Barnehage.no: Forsker med fersk doktorgrad om evnerike barn: Barnehagen feiltolket jente og koblet inn barnevernet
Utdanningsforskning: Forsering og akselerasjon for evnerike elever: Det dårligste av de beste alternativene
Utdanningsforskning: Evnerike barn – en pedagogisk og spesialpedagogisk utfordring
Utdanningsforskning: Sentrale utfordringer ved definisjon, utredning og identifisering av evnerike barn
Bergens Tidende: Vilde ble syk av å gå på skolen
Mitt intervju med Astrid Lenvik
Mitt intervju med Helga Bjørke Harnes
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
8 kommentarer om “LL-123: Jørgen Smedsrud om evnerike elever, ensomhet og tilpasset opplæring”