Hvilken plass kan Thorbjørn Egner, Jens Bjørneboe og Jorge Luis Borges ha i samfunnsfag? Og hva kan vi bruke det til? Jeg snakker med førsteamanuensis Espen Helgesen ved Høgskulen på Vestlandet om hvordan vi kan bruke skjønnliteratur inn i samfunnsfaget både i grunnskolen og på videregående.
Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Interessante lenker relatert til episoden:
Lek, spill og deltakende læring
UiB: Hva gjør norske barn på internett?
UiO: Masteroppgave om skjønnlitteratur i samfunnsfag fra Thor Erling Sætrevik
Mitt intervju med Iyad El-Baghdadi
Mitt intervju med Leiv Marsteintredet
Mitt intervju med Jørgen Frydnes
Mitt intervju med Erik Knudsen
Mitt intervju med Malin Kleppe
Spennende at du tar opp dette temaet. I min masteroppgave i samfunnsfagdidaktikk (2014) utforsket jeg elevers opplevelser av skjønnlitteratur som kilde i samfunnsfag. Elevene pekte på at disse tekstene gjorde det lettere å sette seg inn i andres perspektiv og å utvikle empati for andres situasjon. Jeg drøftet også hvorvidt endringer i læreplanen K06 «skviste» ut skjønnlitterære tekster fra samfunnsfaget. Til glede for nye lesere: https://www.duo.uio.no/handle/10852/250/browse?value=Sætrevik%2C+Thor+Erling&type=author
Jeg legger den til i shownotes, den kan være interessant å ha der.