Reprise fra 16. oktober 2018.
En problemstilling som har fått mer aktualitet og oppmerksomhet siden det opprinnelige intervjuet ble gjennomført er nok dette, hvor skal grensene gå i klasserommet, for hva som er riktig eller galt å gjøre i klasserommet. Hva skal vi som lærere eller skole gjøre når elevene kommer med kontroversielle utsagn? Når elevene kommer med antisemittiske, rasistiske, homofobe, eller sexistiske utsagn? Eller andre utsagn som strider i mot skolens idegrunnlag? Hvordan skal vi reagere på det, og hva om dette er en vurderingssituasjon? I 2018 snakket med professor i pedagogikk ved Universitetet i Bergen, Steinar Bøyum, om nettopp disse problemstillingene.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Agenda Magasin: Er nyansar kjedelege?
Agenda Magasin: Skulen gjer ikkje gutar urett
Agenda Magasin: Kontroversielle spørsmål i klasserommet
Bok: Utdanning, ulikskap og urettferd
Bergens Tidende: Effekten av lekser
Bergens Tidende: Miljø og sivil ulydnad
Bergens Tidende: Kven skal eige barna?
Bergens Tidende: Privat leksehjelp: Urettferdig og uunngåeleg
Forskerforum: Diskriminerer me dyslektikarar?
Forskning.no: Filosofi i skolen kan gi konflikter
Mitt intervju med Solveig Moldrheim
Mitt intervju med Silje Andresen
Mitt intervju med Mari Kristine Jore
Mitt intervju med Harriet Bjerrum Nielsen
Mitt intervju med Simon Malkenes
Mitt intervju med Arne Klvye
Mitt intervju med Gunnar Østgaard
Mitt intervju med Mari-Kristine Morberg og Sunniva Schultze-Florey
Mitt intervju med Kristoffer Chelsom Vogt
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “Steinar Bøyum om grensene for uenighet i klasserommet”