Reprise fra 3. oktober 2017.
På mange måter har vi i Norge en god skole for veldig mange, men samtidig så argumenteres det for at norsk skole skaper tapere, utenforskap og ufrivillig skolefravær. Hvilke sider ved norsk skole er det som gjør dette? Hva skal det fokuseres på i skolen? I 2017 intervjuet jeg professor Peder Haug ved Høgskulen i Volda om 6-åringene i skolen, om guttene, og om spesialundervisning. Her kom vi innom blant annet hvordan norsk skole kan sies å skape skoletapere, som en slags fabrikk, og hva vi kunne gjort for å endre på dette.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Peder Haug hos Høgskulen i Volda
Peder Haug hos Utdanningsforskning
Peder Haug hos Wikipedia (Bokmål)
Peder Haug hos Wikipedia (Nynorsk)
Forskning.no: Skulen skaper taparar
Norges Forskningsråd: Skoler sliter med å finne elevene som behøver spesialundervisning
Statped: Utfordringer og muligheter i spesialundervisningen
NRK: Norsk skole er ikke lagd for gutter
Utdanningsforskning: Spesialundervisning, læringsmiljø og inkludering
Utdanningsforskning: Ein likeverdig skule i framtida?
Utdanningsforskning: Spesialundervisning og ordinær opplæring
Utdanningsforskning: Spesialundervisning i praksis
Utdanningsforskning: Kompetanse for spesialundervisning
Utdanningsforskning: Kva skal til for å endre lærarutdanninga?
Utdanningsforskning: Moderat læringstrykk i klasserommet
Utdanningsforskning: Korleis kvinnelege og mannlege lærarar underviser
Utdanningsforskning: Elevaktiviteten – Fire hovudformer
Utdanningsforskning: Gode arbeidsmåtar
Bergens Tidende: Jeg håper og tror at Victoria er klar
Barnehage.no: Fraråder skolestart for femåringer
Utdanningsnytt: Uenige om pedagogikkfaget bør erstattes med profesjonsfag
Dagsavisen: Når ikke egne mål for elevene
Aftenposten: «En elitistisk oppgave som favoriserer dem med høyt utdannede foreldre»
VG: Skoleforsker frykter skoler blir taperfabrikker
Stavanger Aftenblad: Professor om skolestart: – Alt trenger ikke være perfekt fra dag én
Nærnett: En av tre gutter dropper ut av videregående
Morgenbladet: Vi har skapt et nytt kjønnsgap før vi har rukket å kvitte oss med det gamle
NRK: #DuSåMeg
Mitt intervju med Harriet Bjerrum Nielsen
Mitt intervju med Tjalve Madsen
Mitt intervju med Kristoffer Chelsom Vogt
Mitt intervju med Monica Melby-Lervåg
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
3 kommentarer om “Peder Haug om 6-åringene, guttene og taperfabrikken”