Reprise fra 13. august 2019.
Hva betyr skolevalgene og hvilken påvirkning har de? Hva kan vi lære av de og hva kan elevene lære med og av skolevalgene? Er dette en særnorsk tradisjon eller noe mer vanlig? I 2019 snakket jeg med Julie Ane Ødegaard Borge som da var undervisningsleder ved Raftostiftelsen om skolevalg. Hun skrev doktorgrad om skolevalgene og er i dag førsteamanuensis ved NLA Høgskolen.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Julie Ane Ødegaard Borge hos NLA Høgskolen
Children and society: A Voice, but not a Vote: A Youth Generation at Risk?
Education and Childhood studies: Agency and Rights in Youth
Sage Research: Creating Democratic Citizens? The Story Behind a Mixed Methods Study of Mock Elections as Political Education in School
Journal of Social Science Education: Social science education (samfunnsfag) in Norway: A country report
Dagens Næringsliv: Mye av skolevalget er rettet mot å sosialisere ungdom inn i en norm som sier at det er viktig å delta i valg, men som ikke sier hvorfor
Tidsskrift for samfunnsforskning: Skolevalg og politisk motivasjon – En kvalitativ studie av grunner skolevalget gir for hvorfor ungdom skal delta i valg
Journal of Social Science Education: “Am I a politics person?” A Qualitative Study of Students’ Perspectives on Mock Elections as Political Education
Mitt intervju med Dahle og Wemundsen
Mitt intervju med Merethe Roos
Mitt intervju med Kjetil Børhaug
Mitt intervju med Janicke Heldal
Mitt intervju med Jørgen Frydnes
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.