Reprise fra 27. februar 2018.
Podkasten har hatt en del gjentagende emner, og en av de som har skapt en del oppmerksomhet er temaet om elevene med ekstraordinært læringspotensial eller andre navn for det samme fenomenet. Det er ikke så underlig all den tid denne gruppen eleven ofte er en utfordring med tanke på tilpasset opplæring. Undervisningen i norsk skole skal være tilpasset mange elever, elevgrupper, og forutsetninger – en av disse gruppene er elevene med ekstraordinært læringspotensial. Jeg snakket derfor med Astrid Lenvik, som var stipendiat ved Universitetet i Bergen, og en del av forskergruppen på spesialpedagogikk om disse elevene. Hun holdt da på med en doktorgrad om temaet. Vi snakket om arbeidet med oppgaven, og hva som definerer denne elevgruppen. Vi snakket også om hvordan vi som skoler og lærere best kan tilpasse opplæringen til elevene.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Forskergruppen for spesialpedagogikk
Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn
Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn på Facebook
Forskersonen: En god skole for evnerike, talentfulle elever er en god skole for alle
Forskning.no: Lærere mener at de kan for lite om de smarteste elevene
Dagbladet: Barn med høy intellektuell kapasitet har også rett på spesialundervisning
Aftenposten: De sterke elevene har krav på å bli ivaretatt!
Utdanningsnytt: Nyttig bok om evnerike barn
Læringsmiljøsenteret: Er det lov å være flink?
Dagbladet: Har du et evnerikt barn?
Krumelurebloggen: Kjennetegn for evnerike barn
Utdanningsforskning: Evnerike barn – en pedagogisk og spesialpedagogisk utfordring
Aftenposten: Hvem er disse barna?
Mitt andre intervju med Astrid Lenvik
Mitt intervju med Kai Håkon Sunde
Mitt første intervju med Helga Bjørke Harnes
Mitt første intervju med Cecilie Udberg-Helle
Mitt intervju med Jørgen Smedsrud
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.