Hvilken plass kan Thorbjørn Egner, Jens Bjørneboe og Jorge Luis Borges ha i samfunnsfag? Og hva kan vi bruke det til? Jeg snakker med førsteamanuensis Espen Helgesen ved Høgskulen på Vestlandet om hvordan vi kan bruke skjønnliteratur inn i samfunnsfaget både i grunnskolen og på videregående.
Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden på Spotify
Interessante lenker relatert til episoden:
Lek, spill og deltakende læring
UiB: Hva gjør norske barn på internett?
UiO: Masteroppgave om skjønnlitteratur i samfunnsfag fra Thor Erling Sætrevik
Mitt intervju med Iyad El-Baghdadi
Mitt intervju med Leiv Marsteintredet
Mitt intervju med Jørgen Frydnes
Mitt intervju med Erik Knudsen
Mitt intervju med Malin Kleppe
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
Spennende at du tar opp dette temaet. I min masteroppgave i samfunnsfagdidaktikk (2014) utforsket jeg elevers opplevelser av skjønnlitteratur som kilde i samfunnsfag. Elevene pekte på at disse tekstene gjorde det lettere å sette seg inn i andres perspektiv og å utvikle empati for andres situasjon. Jeg drøftet også hvorvidt endringer i læreplanen K06 «skviste» ut skjønnlitterære tekster fra samfunnsfaget. Til glede for nye lesere: https://www.duo.uio.no/handle/10852/250/browse?value=Sætrevik%2C+Thor+Erling&type=author
Jeg legger den til i shownotes, den kan være interessant å ha der.