Hvordan håndterer samfunnet og skolen sosioøkonomiske klasseforskjeller? Hvorfor kan vi snakke om at skolen og samfunnet har en sentrifugalkraft? Hvilken effekt har klassetilhørighet, altså økonomisk klasse, på resultatet og utfallet av skoledeltagelsen for den enkelte? Hvordan kan skolen treffe alle elevene bedre? Jeg snakker med Willy Aagre, professor emeritus i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge, om hans kapittel i boken Skolens Mening.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Bok: Skolens mening
Mitt intervju med Tom Are Trippestad
Mitt intervju med Svein Sjøberg
Mitt første intervju med Roar Ulvestad
Mitt andre intervju med Simon Malkenes
Mitt første intervju med Espen Schaanning
Mitt andre intervju med Espen Schaanning
Mitt intervju med Edvard Befring
Mitt intervju med Gunnar Østgaard
Mitt intervju med Eigil Hole Lønning
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
3 kommentarer om “LL-496: Willy Aagre om skolens sentrifugalkraft”