Er det nødvendig med lekser? Hver gode lekser? Hva er en leksebevisst skole? Jeg har snakket med førsteamanuensis Kjersti Lien Holte fra Høgskolen i Østfold om hva som er problemet med lekser, hva som vil kunne gjøre lekser bedre, og hva skoler bør tenke gjennom når det kommer til lekser?
Lenke til intervjuet i Soundcloud
Lenke til intervjuet i iTunes
Lenke til intervjuet på Spotify
Kjersti Lien Holte hos Høgskolen i Østfold
Kjersti Lien Holte på Twitter
Blogg: Er lekser barnevennlige?
Fredrikstad Blad: Lekser har liten eller ingen effekt på læring
Utdanningsforskning: Vanlige misforståelser om lekser
Utdanningsforskning: Fire kjennetegn på en leksebevisst skole
Dagbladet: De fire vanligste misforståelsene om leksefrie skoler
Lærerrommet: Lekser, bra eller en tvangstrøye
Fædrelandsvennen: Vil teste ut skole uten hjemmelekser i nye Kristiansand
NRK: Leverte over 24.000 underskrifter mot hjemmelekser
Firda: På tide med leksefri skule
Bergens Tidende: Trenger vi egentlig lekser?
Mitt intervju med Camilla Hagevold
Mitt intervju med Kjell Horn
Mitt intervjv med Nyskolen
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
14 kommentarer om “LL-137: Kjersti Lien Holte om leksebevisste skoler”