Hvilke rettigheter har elevene selv til å bestemme og medvirke når det skal tas avgjørelser om spesialundervisning og tilpasset opplæring? Hva kan de kreve og hva kan de velge bort? I hvilken grad skal vi ta dem med på råd når vi lager oppleggene. Jeg snakker denne gangen med førsteamanuensis Elisabeth Hesjedal fra Universitetet i Bergen. Vi snakker om denne viktige siden ved spesialpedagogikken og ved den tilpassede opplæringen i den vanlige undervisningen.
Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden på Spotify
Mitt intervju med Göran Söderlund
Mitt intervju med Bjarte Furnes
Mitt intervju med Kristin Whitehouse
Mitt intervju med Hilde Traavik
Mitt intervju med Baste Bruarøy
Mitt intervju med Helga Bjørke Harnes
Mitt intervju med Astrid Lenvik
Mitt intervu med Trude Havik
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
5 kommentarer om “LL-122: Elisabeth Hesjedal om elevmedvirkning i spesialundervisning”