Reprise fra 23. juli 2019.
Podkasten har mange gjennomgangstemaer, og en av de som har dukket opp en gang i mellom er hvordan vi skal drive en undervisning og en skolevirksomhet som fremmer inkludering og mangfoldskompetanse i skolen? Når vi da skal gjøre det, hvordan kan pedagogikken vår være interkulturell? Hva vil det si at pedagogikken er antirasistisk og interkulturell? Et annet spørsmål i dette handler om hvilke ressurser er det som ligger i morsmålslærerne som allerede er i skolen, klarer vi å utnytte disse ressursene og inkluderer vi morsmålslærerne i den vanlige skolevirksomheten? Hvilket ansvar har skolen for dette?
For å snakke om dette så intervjuet jeg i 2019 Frédérique Brossard Børhaug. Hun jobbet da ved NLA Høgskolen i Bergen, men er i dag professor ved VID vitenskapelige høgskole i Stavanger.
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Frédérique Brossard Børhaug hos VID
Bok: Interkulturell pedagogikk som motkrafti en monokulturell praksis
Kristent pedagogisk forum: Vil trene opp studentenes etiske bevissthet
Aftenposten: Nikabforbud er symbolpolitikk som innskrenker de rammedes frihet
Forskning.no: Ny professor i pedagogikk
Ethnic and Racial Studies: Counteracting racism in education? Norwegian principals’ efforts in working against racism
Mitt intervju med Christer Mattson
Mitt intervju. med Børhaug og Reindal
Mitt intervju med Sibeko og Eriksen
Mitt intervju med Lisa Esohel Knudsen
Mitt intervju med Vibeke Solbue
Mitt intervju med Arnaback og Jämte
Mitt første intervju med Solveig Moldrheim
Mitt andre intervju med Solveig Moldrheim
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “Frédérique Brossard Børhaug om inkludering og interkulturell pedagogikk”