Solveig Moldrheim om elever som kommer med fordomsfulle utsagn

Reprise fra 25. juni 2019.

En vanskelig situasjon i mange klasserom er når elever kommer med fordomsfulle, hatefulle, eller negative utsagn om andre elever i klassen, grupper som er representert i klassen, eller i samfunnet generelt. Hvordan håndterer vi dette? Hva skal vi som skole gjøre når elever kommer med utsagnet basert på negative fordommer i klasserommet? Og når det er rettet mot andre elever? Hvordan skal vi som lærere og skoler reagere? Hva er en del av skolens mandat og forventninger? Jeg snakket i 2019 med Solveig Moldrheim, som da var stipendiat ved Universitetet i Bergen og seniorrådgiver ved Raftostiftelsen, og vi diskuterte hvordan skolen bør og kan reagere på negative fordommer. Nå er hun undervisningsleder ved Raftostiftelsen.

Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster

Episoden på podkasten


Solveig Moldrheim hos Rafto


Doktoravhandling: Fordoms makt: Elevers fortellinger om andregjøring – bruk, praksis og erfaringer

Bergens Tidende: «Du kødder ikke»

Artikkel: Ordet fanger. Om rasisme, ambivalens og tvetydighet

Forskning.no: Hvordan bør en lærer møte en elev med ekstreme holdninger?

Utrop: Kan «polakk» være «potet» og hva er «nigga-pass»?

HFK: Lærer å møte ekstreme haldningar i klasserommet

Bergensmagasinet: Vi må feire uenighet

Forskergruppen Forskning og undervisning om kontroversielle tema


Mitt intervju med Eriksson

Mitt intervju om Ka’brasu

Mitt intervju med Sibeko og Eriksen

Mitt intervju med Arnaback og Jämte

Mitt intervju med Audun Toft

Mitt andre intervju med Moldrheim

Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall


Abonnér på podkasten:

AcastApple PodcastsGoogle PodcastsCastBoxiTunesRSSSoundCloudSpotifyTuneIniHeartRadio


Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.

Legg igjen en kommentar