Hvordan henger mestring i skolen sammen med skolefravær? Hvordan legger vi best til rette for at flest mulig deltar mest mulig i skolen? Hvis det er målet, selvsagt. Hvordan bygger vi skolen som en mestringsarena? Hvilke andre skolefaktorer bidrar til skolefravær? Hvilke faktorer hos elevene har elever med ufrivillig skolefravær felles? Jeg snakker med Geir Holtan Møller ved Telemarksforskning og Marie-Lisbet Amundsen ved Universitetet i Sørøst-Norge om dette.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Geir Holtan Møller hos Telemarksforskning
Marie-Lisbet Amundsens hjemmeside
Psykologi i kommunen: Kjønnsforskjeller i undervisningstilbud hos elever som strever med skolevegring
Nordisk Tidsskrift for Pedagogikk og Kritikk: School Refusal and School Related Differences Among Students With and Without Diagnosis
Psykologi i kommunen: Betydningen av skolerelaterte faktorer og mobbing for elever som strever med skolevegring
Psykologi i kommunen: Hvordan opplever foresatte til elever som strever med skolevegring møtet med skole og hjelpeapparat?
Mitt panel om ufrivillig skolefravær
Min debatt om ufrivillig skolefravær
Mitt intervju med Gaute Brochmann
Mitt andre intervju med Heidi Wittrup Djup
Mitt intervju med Sara Eline Eide
Mitt intervju med Nordby og Damsgaard
Mitt andre intervju med Cecilie Udberg-Helle
Mitt første intervju med Trude Haavik
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
Flott med oppdatert forskningsbasert kunnskap om skolevegring. En misforstått problematikk på mange skoler.
Syns dog man kunne droppet synsingen om bokstavinnlæring og begynneropplæringen. Alternativt benytte evidensbasert kunnskap også her.