Jeg snakker med Karl Øyvind Jordell. Han er professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Vi snakker om lærermangel, om opptakskravene til lærerutdanningene, og om hvordan lærernormen forsterker problemene vi allerede har med lærermangel i norsk skole, særlig for distriktene.
Lenke til episoden på Soundcloud
Lenke til episoden på iTunes
Lenke til episoden på Spotify
Interessante lenker relatert til episoden:
Karl Øyvind Jordell hos Verdidebatt
Aftenposten: Firerkravet i matte bør fravikes allerede i år
Nordlys: Lærerdekningen rakner i Nord-Norge
Forskerforum: Sensur og lærerutdanning
Utdanningsnytt: Obligatorisk matte skremmer søkerne fra lærerutdanning 1–7
Khrono: Ufullstendig om lærermangelen
Khrono: Ideale krav og reelle tall
Aftenposten: Lærerutdanningen: Senk opptakskravene og utsett kravet om master
Aftenposten: Ukvalifiserte lærere er kommet for å bli i utkantene
Vårt Land/Verdidebatt: Rarere og rarere om lærernormen
Mitt intervju med Peder Haug
Mitt intervju med Roar Ulvestad
Mitt intervju med Nyskolen
Mitt intervju med Mette Bøe Lyngstad
Mitt intervju med Vibeke Solbue
Mitt intervju med Baste Bruarøy
Mitt intervju med Harriet Bjerrum Nielsen
Mitt intervju med Arne Osland
Mitt intervju med Henrik Asheim
Mitt intervju med Kjell Ove Hauge
Mitt intervju med Agathe Waage
Mitt intervju med Tjalve Madsen
Mitt intervju med Christian Beck
Mitt intervju med Svein Sjøberg
Mitt intervju med Helga Bjørke Harnes
Mitt intervju med Simon Malkenes
Mitt intervju med Hedda Eia Vestad
Mitt intervju med Tone Hellevik Dahl
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
23 kommentarer om “LL-65: Karl Øyvind Jordell og lærermangelen vi kunne unngått”