Reprise fra 11. april 2017.
En viktig debatt som preget mye av mitt politiske liv og forsåvidt også den politiske debatten i forkant av dette intervjuet var hvordan skolen var for gutta. Så er spørsmålet, var debatten riktig innrettet og fokuserte den på de riktige tingene? Harriet Bjerrum Nielsen er en veteran i norsk kjønnsforskning og skoleforskning. Hun er også tidligere leder for Senter for tverrfaglig kjønnsforskning og hun var aktuell som en av deltagerne i den såkalte «guttedebatten» om guttene og skolen. Vi snakket derfor om frafall, karakterer, videre studier, og 6-åringene i skolen. Da blir spørsmålet om det kan det være andre faktorer enn kjønn som er viktigere når vi ser resultatene i skolen?
Reprisen på Spotify
Reprisen på Soundcloud
Reprisen på Apple Podkaster
Harriet Bjerrum Nielsen hos UiO
Harriet Bjerrum Nielsen på Wikipedia
Bok: Skoletid
Bok: Moderne jenter
Forskning.no: Ikke feminisert, men moderne
Adressa: – Det er en kjempedårlig idé
Agenda Magasin: Kjønn i stille endring
Kilden Kjønnsforskning: Mennene idealiserte sine hjemmeværende koner, kvinnene lengtet ut
Den daværende gutter-i-skolen-debatten:
Camilla Stoltenberg i Morgenbladet: Guttegæren
Aksel Braanen Sterri i Dagbladet: De umodne gutta bør starte seinere på skolen
Harriet Bjerrum Nielsen i Aftenposten: Når gutter fremstilles som «tapere», ringer alarmklokkene langt høyere enn når jenter er «taperne»
Læringsbloggen: En «guttekrise» i skolen?
Einar Lie i Aftenposten: Det er forskjell på forskjeller
Rune Bård Hansen i Aftenposten: Guttene er i dagens skole ofre for strukturell kjønnsdiskriminering
Harriet Bjerrum Nielsen i Aftenposten: Bildet av gutter som i mengdevis utestenges fra universiteter og høyskoler er rett og slett feil
Anki Gerhardsen i Aftenposten: Det går alvorlig dårlig med guttene våre
Einar Lie i Aftenposten: Harriet Bjerrum Nielsen skriver at forskjellen mellom gutter og jenters grunnskolekarakterer er «ganske liten». Men det er den ikke
Harriet Bjerrum Nielsen i Aftenposten: Feillesinger og løse antagelser i guttedebatten
Harriet Bjerrum Nielsen i Aftenposten: Frafall og prestisjestudier: Gutter er ikke bare gutter
Harriet Bjerrum Nielsen i Aftenposten: Hva mener du egentlig, Einar Lie?
Dag Øistein Ensjø i Aftenposten: Bjerrum Nielsen, du er vel ikke bare en god gammeldags kjønnssjåvinist?
Einar Lie i Aftenposten: Nielsen forholder seg knapt til til det jeg skrev
Harriet Bjerrum Nielsen i Aftenposten: En oversett årsak til guttenes karakterproblem
Rune Bård Hansen i Aftenposten: Nielsen bagatelliserer guttenes situasjon.
Kristian Gundersen i Aftenposten: Kvinnene overtar kunnskapssamfunnet
Harriet Bjerrum Nielsen i Aftenposten: Hvor får Gundersen det fra?
Kristian Gundersen i Aftenposten: Nonsens, Bjerrum Nielsen?
Harriet Bjerrum Nielsen i Aftenposten: Enkeltfaktorer kan sjelden forklare komplekse sammenhenger
Mitt intervju med Linda Rustad
Mitt intervju med Kristoffer Chelsom Vogt
Mitt intervju med Peder Haug
Mitt første intervju med Ingunn Marie Eriksen
Mitt intervju med Andrine Bruland
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “Harriet Bjerrum Nielsen fra UiO om frafall, gutta, og kjønnsforskjeller i skolen”