Hvordan gikk det egentlig når vi innførte en 10-årig skole? Hvordan gikk det med 6-åringene i skolen? Hvor ble det av leken? Ble det for mye eller for lite lek? Hva vet vi nå over 20 år etterpå? Var det en suksess eller ikke? Mange av disse spørsmålene blir nok ikke besvart i denne episoden, men jeg intervjuer professor Elisabeth Bjørnestad som leder evalueringsarbeidet med 6-årsreformen. Vi snakker om hva de har undersøkt til nå og hva de har funnet ut der, vi snakker om hva de skal undersøke videre, og hvordan de angriper problemstillingene.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Elisabeth Bjørnestad hos OsloMet
Elisabeth Bjørnestad på Wikipedia
Elisabeth Bjørnestad på Twitter
Utdanningsnytt: Vi må sjå på kva som skjer i klasseromma
Utdanningsdirektoratet: Evaluering av seksårsreformen – en gjennomgang av forskning på skolehverdagen i førsteklasse
OsloMet: Klasserommets praksisformer 20 år etter
Mitt intervju med Peder Haug
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
En kommentar om “LL-372: Elisabeth Bjørnestad om evaluering av 6-årsreformen”