Hvor er norsk skole i dag og hvor vil vi med skolen? Hvilke prinsipper ligger til grunn for skolen og læring i dag? Hva betyr egentlig tillit og hva har alt dette med Star Trek å gjøre? Jeg snakker med Tom Are Trippestad, professor ved Høgskulen på Vestlandet om norsk skole, skolestyring, læring, og hva elevene trenger å lære på skolen.
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Apple Podkaster
Tom Are Trippestad på Høgskulen på Vestlandet
Khrono: Politikerløftet – den nødvendige debatten
Bok: The Struggle for Teacher Education
Doktoravhandling: Kommandohumanismen. En kritisk analyse av Gudmund Hernes’ retorikk, sosiale ingeniørkunst og utdanningspolitikk.
Mittt intervju med Eirik Irgens
Mitt intervju med Espen Schaanning
Mitt intervju med Eldar Taraldsen
Mitt intervju med Camilla Hagevold
Mitt intervju med Kjell Horn
Mitt intervju med Gunnar Østgaard
Mitt intervju med Tjalve Madsen
Mitt intervju med Svein Sjøberg
Mitt intervju med Roar Ulvestad
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
8 kommentarer om “LL-234: Tom Are Trippestad om den ideologiske kampen i norsk skole”