Hva trenger vi som lærere å vite om samene og deres posisjon som urfolk? Hva med de andre minoritetene vi har i Norge? Hva må vite om dem? Hvilken plass har disse gruppene i læreplanene og hvordan skal vi undervise om dette i skolen? Jeg snakker med professorene Torjer Olsen og Bengt-Ove Andreassen ved Universitetet i Tromsø om nettopp disse spørsmålene.
Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster
Bengt-Ove Andreassen på Twitter
Bok: Urfolk og nasjonale minoriteter i skole og lærerutdanning
Mitt intervju med Vanja Tørresdal
Mitt intervju med Astri Andresen
Mitt intervju med Fredrik Hagen
Mitt intervju med Marita Nygård
Mitt intervju med Mari Kristine Jore
Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Bluesky: @lomsdalen.bsky.social
Mastodon: @Lomsdalen@oslo.town
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall
Abonnér på podkasten:
Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Cappelen Damm Utdanning og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Cappelen Damm Utdanning. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.
Christian Lomsdalen er ph.d-stipendiat ved Universitetet i Bergen etter mange år i den videregående skolen som lektor. Ved siden av dette lager han podkast og leder Human-Etisk Forbund. Han har skrevet læreboken Burde vi det? om profesjonsfaglig etisk kompetanse i skolen. Du finner han også på podkastene Tanketrigger, Frokostkaffen, og PedsexPod. Han er førstegenerasjons bergenser, far og bonusfar til fire, og alltid engasjert. Ateist, feminist og humanist.
10 kommentarer om “LL-273: Olsen og Andreassen om urfolk og minoriteters plass i skolen”