LL-452: Kristoffer Økland om jødiske elevers erfaring med norsk skole

Hvordan oppleves det å være en elev med jødisk bakgrunn i norsk skole? “Jøde” har ofte blitt trukket frem som et av de mest brukte skjellsordene og Israel/Palestina-konflikten skaper innimellom spenninger. Samtidig, en kan nok snakke om dette som en usynlig minoritet på skolen, så hvordan er skoleerfaringene til personer med jødisk bakgrunn? Er det gitt at det er et større problem på skoler med mange majoriteter eller mange minoriteter? Jeg snakker med stipendiat og universitetslektor Kristoffer Økland ved Universitetet i Bergen og Universitetet i Sørøst-Norge.

Intervjuet på Spotify
Intervjuet på Soundcloud
Intervjuet på Apple Podkaster

Kristoffer Økland hos UiB

Kristoffer Økland hos UiS

Kristoffer Økland hos USN


Bok: Fordommer i skolen

Antologikapittel: Medialiserte fordommer?

Bok: Urfolk og nasjonale minoriteter i skole og lærerutdanning

Dagen: Undersøkelse i Bergen: En av fem skjuler sitt jødiske opphav


Mitt intervju med Olsen og Andreassen

Mitt intervju med Madelen Brovold

Mitt intervju med Kari Hagatun

Mitt intervju med Kjetil Braut Simonsen

Mitt intervju med Fredrik Hagen

Mitt intervju med Marita Nygård

Lektor Lomsdalens innfall på sosiale media:
Instagram: @lektorlomsdalen
Twitter: @lektorlomsdalen
Facebookside: Lektor Lomsdalen
Facebookgruppe: Lektor Lomsdalens innfall


Abonnér på podkasten:

AcastApple PodcastsGoogle PodcastsCastBoxiTunesRSSSoundCloudSpotifyTuneIniHeartRadio


Denne podkastepisoden er reklamestøttet:
Denne podkastepisoden er produsert med støtte fra Fagbokforlaget og inneholder derfor reklame for en av produktene fra eller tjenestene til Fagbokforlaget. Les mer om reklame på Lektor Lomsdalens innfall her.

Legg igjen en kommentar